fredag 29 november 2013

Projektledaren om intervjuerna med skådespelarna på Teater Blanca

En del i detta filmprojekts namn är ”…från diagnos till skådespelare”. Blir påmind om det ganska ofta, senast idag av min assistent Pär, och han har helt rätt, projektet handlar verkligen till stor del om just denna fördom och denna fördomsfulla blick som de flesta av oss har. Och om den resa som vi kan göra om vi blir medvetna om detta att vi tror oss veta något, i det här fallet om skådespelarnas kapacitet.
Fördom är enligt min kortfattade etymologiska ordbok Våra ord ” på förhand fälld dom” och det bekänner jag ovilligt, det gör jag oftare än vad jag vill tro.
Vart vill jag komma?
Jo, filminspelningen med sexton skådespelare ur Teater Blancas ensemble har gått över förväntan, det har gått Fantastiskt bra!

Hur då?

Dels kan jag bara från mitt eget frånsidan-perspektiv konstatera att filminspelningen, filmteamet och planeringen gick som det skulle, tekniken och vädret var medgörliga, allt var laddat med positiv energi. Ja, jag är lite förvånad, hade väntat mig mer motstånd.

Dels kan jag, eftersom jag nu hunnit intervjua tretton av totalt sexton skådespelare, tillsammans med min medarbetare Stina - som skrev på bloggen häromdagen - säga att hitintills har samtliga skådespelare upplevt stor glädje att vara med i ett nytt sammanhang, en uttryckte det som ”ett äventyr”, en annan som att ”allt var roligt” en tredje ”som semester fast vi jobbade”. En, hon är ganska ny i ensemblen, sa ”jag är förvånad över mig själv, att jag grejade det”.
Alla uttrycker också att ensemblen har blivit bättre på att ta hand om varandra och hjälpas åt, att inte bli så stressade om det händer något (det gjorde det hela tiden!).
Och det som det var oro för innan, som att lunchen skulle bli sen eller att hemmadagarna skulle försvinna, var nu bortblåst. Det ordnade sig, vi löste ju det, det var väl inget jobbigt alls. Mötet med nytt arbetslag var positivt, vi är totalt trettiotalet personer involverade, att ha en yrkesidentitet och vara en del av ett lag, och bara det att kunna se sig själv på rörlig bild, agera.

Inget av detta som jag försöker beskriva ovan hade ju kunnat vara möjligt utan den positiva starka konstnärligt uthålliga ledningen på Teater Blanca. De som varje dag konfronteras med fördomar och attityder och envist hävdar sitt konstnärliga uttryck.

I skrivande stund klipps filmerna i Stockholm, i nästa vecka ljussätts de, därefter ljudläggs de. De olika versionerna får alla på teatern ta del av. Snart trycks affischerna och biljetterna, världspremiär den 20 december på Slotts. En bok om filminspelningen kommer i februari 2014.
Finns flera spår och trådar att ta upp och fortsätta med, och det är en annan spännande historia!

Lotte Sederholm, stolt producent för Resenärerna - tre kortfilmer av och med Teater Blanca



Lotte med en del av ensemblen på väg mot filmning på Uppsala Centralstation
Stolt Lotte med klappan inför första riktiga filmdagen
Ibland har Lotte fått rycka in som bland annat sminkassist